Lukiossa oppimisen tuen pääpaino on Lukion opetussuunnitelman mukaisesti ennalta ehkäisevässä tuessa. Gaudian opetushenkilöstöllä on osaamista toteuttaa oppitunnin pedagogiikkaan, strukturointiin, oppimisympäristöön ja oppimateriaaleihin liittyviä tukiratkaisuja. Tällainen tuki tavoittaa opiskelijan helposti ja oikealla hetkellä. Opettaja suunnittelee ryhmäkohtaisia ja yksilöllisiä tukimuotoja jo opintojakson suunnitteluvaiheessa. Aineenopettaja tekee usein yhteistyötä erityisopettajan ja ryhmänohjaajan kanssa, jotta tuki on tarkoituksenmukaista.
Gaudiassa voi saada tukea oppimiseen myös tukipajoissa, tukikursseilla ja tukitunneilla. Nämä tukimuodot on kuvattu alla.
Erityisopettaja kartoittaa tuen tarpeita lukion alussa ja sen aikana ja tekee oppimisen tuen suunnittelua yhteistyössä aineenopettajien ja ryhmänohjaajien kanssa. Häneltä saa oppimiseen ja oppimisvaikeuksiin liittyvää tietoa sekä ohjauskeskusteluaikoja.
Mikäli kartoitusten perusteella on viitteitä LUKI- tai muusta oppimisvaikeudesta, erityisopettaja tekee opiskelijalle tarkempia lisätutkimuksia vaikeuden selvittämiseksi laaja-alaisella lukitestillä. Tulosten perusteella ja huoltajien suostumuksella opiskelija voi saada halutessaan erityisopettajalta lausunnon lukivaikeudesta. Vaikeus huomioidaan opiskeluaikana ja yo-tutkinnossa.
Systemaattista ja säännöllistä erityisopetusta voi saada vain opiskelija, jolla on erityisopetuksen hallintopäätös. Tällainen päätös voidaan tehdä opiskelijalle, jolle muut lukion oppimisen tuen muodot ovat osoittautuneet riittämättömiksi.
Erityisopettajalta saa lisäksi tietoa erityisjärjestelyjen hakemisesta sekä ylioppilastutkintolautakunnalle lähetettävistä lausunnoista.
Erityisopettajalle voi varata vastaanottoajan esimerkiksi Wilman kautta.