Gaudiassa tiedostetaan, että hyvinvointi vaikuttaa oppimiseen ja oppiminen hyvinvointiin. Olemme suunnitelleet ja kehittäneet tiloja ja toimintatapoja, joilla pyritään tukemaan opiskelijan jokapäiväistä hyvinvointia.
Gaudian henkilöstö näkee opiskelijan hyvinvoinnin tukemisen keskeiseksi työtehtäväkseen. Siksi ideoimme, luomme ja rohkeasti kokeilemme erilaisia tapoja tukea hyvinvointia. Sekä suunnittelu että toteutus tapahtuvat tietenkin yhdessä päähenkilömme eli opiskelijoiden kanssa.
Gaudiassa hyvinvoinnin tukemiseksi on kehitetty seuraavaa:
- Kerran kuussa kokoontuva yhteisöllisen opiskeluhuollon ryhmä
- Hyvinvointitiimi (2 opettajaa sekä hyvinvointitutoreita), jonka tehtävänä on nopeasti jalkauttaa saatuja ideoita hyvinvoinnin tukemiseksi
- Yhteisöohjaaja järjestää kisoja, tempauksia ja teemapäiviä sekä on tavattavissa opiskelijoiden rennossa oleskelutilassa olkkarissa
- Jokaisen vuositason edustajiston kokoontuminen apulaisrehtorin ja kuraattorin kanssa kerran lukukaudessa keskustelemaan opiskeluun ja hyvinvointiin vaikuttavista asioista opiskelijan näkökulmasta
- Ryhmänohjaustunneilla käsitellään mm. oppimaan oppimisen ja hyvinvointiosaamisen taitoja joka periodissa
- Opiskeluhuollon henkilöstön (kuraattori, psykologi, erityisopettaja) matalan kynnyksen Huoltamo kerran viikossa
- Rentoutumistuokiot hyvinvointiopettajan johdolla
- Laaja Liikkuva lukio- toiminta työskentelyn tauottamista sekä liikkuvaa työskentelyä oppitunneilla, välituntiaktiviteetteja, tapahtumia, LiLu-tutorit
- Opiskelijoiden rentoutumistilana toimii lepäämö joogakeinuineen
- Aktiviteettitunnit 1. ja 2. vsk:n opiskelijoille – tavoitteena tavata muita opiskelijoita rennon tekemisen merkeissä
Koska hyvät oppimiskokemukset ja opiskelijoiden huomioiminen yksilöinä ja yksilöllisine tarpeineen vaikuttavat opiskelijan hyvinvointiin, olemme Gaudiassa panostaneet myös oppimisen tukeen. Katso lisää Erityisopetus ja oppimisen tuki -sivuilta.
Erityisopetus ja oppimisen tuki