Gaudia on 2020-luvun lukio, jossa tiedostetaan, että hyvinvointi vaikuttaa oppimiseen ja oppiminen hyvinvointiin.
Olemme suunnitelleet ja kehittäneet tiloja ja toimintatapoja, joilla pyritään tukemaan opiskelijan jokapäiväistä hyvinvointia.
Gaudian henkilöstö näkee opiskelijan hyvinvoinnin tukemisen keskeiseksi työtehtäväkseen. Siksi ideoimme, luomme ja rohkeasti kokeilemme erilaisia tapoja tukea hyvinvointia. Sekä suunnittelu että toteutus tapahtuvat tietenkin yhdessä päähenkilömme eli opiskelijoiden kanssa.
Gaudian ensimmäisenä lukuvuotena 2022-2023 hyvinvoinnin tukemiseksi on kehitetty seuraavaa:
- Kerran kuussa kokoontuva yhteisöllisen opiskeluhuollon ryhmä
- Hyvinvointitiimi (2 opettajaa sekä 3 opiskelijaa), jonka tehtävänä on nopeasti jalkauttaa saatuja ideoita hyvinvoinnin tukemiseksi
- Jokaisen vuositason edustajiston kokoontuminen apulaisrehtorin ja kuraattorin kanssa kerran lukukaudessa keskustelemaan opiskeluun ja hyvinvointiin vaikuttavista asioista opiskelijan näkökulmasta
- Ryhmänohjaustunneilla käsitellään oppimaan oppimisen ja hyvinvointiosaamisen taitoja joka periodissa
- Opiskeluhuollon henkilöstön (terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi) matalan kynnyksen walk in -juttupaja kerran viikossa
- Rentoutumistuokiot hyvinvointiopettajan johdolla
- Laaja Liikkuva lukio- toiminta: työskentelyn tauottamista sekä liikkuvaa työskentelyä oppitunneilla, välituntiaktiviteetteja, tapahtumia, LiLu-tutorit
- Opiskelijoiden rentotumistila käytössä joogakeinuineen (syksyn yo-kirjoitusten ja remontin valmistumisen jälkeen)
- Aktiviteettitunteja, jolloin tavallisen oppitunnin sijasta yhteistä toimintaa pienryhmissä tai oman ohjausryhmän kanssa
Koska hyvät oppimiskokemukset ja opiskelijoiden huomioiminen yksilöinä ja yksilöllisine tarpeineen vaikuttavat opiskelijan hyvinvointiin, olemme Gaudiassa panostaneet myös oppimisen tukeen. Katso lisää Erityisopetus ja oppimisen tuki -sivuilta.
Erityisopetus ja oppimisen tuki